sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Aurinkoinen Aktia

Olin eilen kevään viimeisessä Aktia maantiejuoksu cupin kisassa. Crossfittaaja M on menossa duunin maksamana Helsinki City Runille (itse olen menossa silloin rogainingiin Lahteen), ja minä ehdotin hänelle Aktiaa kivaksi välietapiksi. Koetin saada aiemminkin kanssani juosseen hepanomistaja I:nkin mukaan, mutta I ei ole kuulemma ehtinyt juosta - vaikka sanoikin aiemmin, että kympin voi aina juosta vaikka kylmiltäänkin.

No, me menimme kisoihin sitten ihan kahdestaan. Tai ei ihan, koska oli paikalla jokunen muukin, jopa jokunen tuttu. Sen verran oli jengiä mukana, ettei kummankaan tarvinnut pitää perää. Ensin mietin, että pitäisikö minun juosta M:n vauhtiin ja pitää hänelle seuraa, kun kerran hänet mukaani pyysin, mutta sitten itsekkyys iski, ja päätin koettaa omaa enkkaa. Ja se oli kuulemma ihan ok. :)

Valmiina kympille!

Myös supersuunnistaja motivoi minua lupaamalla imuroida tänä viikonloppuna, jos aikani on alle 55 min. Ja jos pääsisin alle 50 min, hän imuroisi kokonaisen kuukauden. Mehän emme siis asu yhdessä, niin imurointia ei muuten voi mitenkään velvoittaa. Minä itse en pidä imuroinnista juurikaan enempää kuin kissani, joten panokset olivat kovat,. Ei kun munaravia siis!

Olen monesti (esimerkiksi viime kesän Espoon rantakympillä) aloittanut kympin juoksemisen liian kovaa, ja hyytynyt pahasti. Koetin siis nyt lähteä maltillisesti ja tavoitella tosissani vain sitä yhtä imurointia. Juoksu kulki ihanassa säässä kuin unelma. Ja vaikka onnistuin liukastumaan ja pyllähtämään alkuverkan aikana, ei itse kisassa ollut mitään pito-ongelmia.

Tulin maaliin hyvässä kunnossa ja hyvällä fiiliksellä. Jaksoin myös juosta pienen loppukirin ylämäkeen, mikä sekin viittaa siihen, että kovempaakin olisi päässyt. Nyt kello pysähtyi aikaan 00:52:37, mikä oli harmittavan lähellä kuukauden imurointivapautta. Mutta aika oli kuitenkin uusi henkilökohtainen ennätykseni, joten en mitenkään voi olla tyytymätön. Lisäksi ikuistavoitteeni täyttyi, enkä ollut sarjani vika ja olin juuri ja juuri puolivälin paremmalla puolella (9/19).

Garmin-statseja: kierrosajat. Aika tarkkaan on mittari osannut
mitata matkan, koska Aktia on kuulemma ihan tarkka kymppi.
Eka kilsa on alamäkeä, vitonen ylämäkeä, kutonen
alamäkeä ja kymppi taas ylämäkeä. Seiskalla olen tainnut katsella
maisemia, koska se on ihan mukavaa tasamaata alamäen jälkeen. :)

Crossfittaaja M:kin oli tyytyväinen tulokseensa, ja sai juoksusta uskoa ja uutta puhtia puolimaratreeneihinsä. Eli kaikki tavoitteet täyttyivät. Ja sääkin oli niin upea, että olisihan se ollut silkka häpeä jäädä himaan kökkimään.

Tänään olisi tarkoitus mennä jäälle kävelemään, kunhan tuo supersuunnistaja herää. Ja illalla on taas uintitreenit.Vähän pitäisi vielä venytelläkin, että saan viikon kiintiöt täyteen. Tämä viikko on ollut tosi laiska niin leuanvetojen kuin venyttelynkin suhteen. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti