Näytetään tekstit, joissa on tunniste testit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste testit. Näytä kaikki tekstit

tiistai 7. tammikuuta 2020

Sisäsuunnistus on vekkulia

Olin viime sunnuntaina ensimmäistä kertaa ikinä kokeilemassa sisäsuunnistusta Helsinki Indoor Cupissa. Ja hauskaa oli! Sisäsuunnistus eroaa sprintistä eniten siinä, että kartta on jaettu kerroksiin, ja niiden välillä pitää sukkuloida sujuvasti juuri oikeita portaikkoja käyttäen. Ja niiden parhaiden portaiden löytäminen onkin aika haastavaa.

Jengiä lähdössä

Helsinki Indoor Cupin ensimmäinen osakilpailu kisattiin Opinmäen kampuksella, missä suunnistettiin kolmessa kerroksessa. Portaita siis riitti. Minä suunnistin kaksi rataa. Koska pummaan ekan rastin aina metsässäkin, niin toki tein mojovan pummin myös nyt. Mutta sitten sain ideasta kiinni, ja homma alkoi sujua. Pakko mennä ensi viikonloppuna uudelleen!


Rasti

Suosittelen puuhaa kaikille kynnelle kykeneville. Ensi viikonloppuna suunnistetaan Ässäkeskuksessa Vallilassa. Paikalta saa myös lainaan emitejä, joten suunnistusgearin puutekaan ei ole este kokeilulle. Ja tässä suunnistuksessa ei edes ikinä sada tai tossu uppoa suohon!


Nykyajan koulut ovat kyllä hienoja minun nuoruuteni parakkiluokkiin
verrattuna. Ja rastikin löytyi!

Olin viime viikolla vielä joululomalla, ja minulla oli aikaa käydä vähän rääkkäämässä itseäni eli suoran hapenottokyvyn testissä. Oikeasti testi ei ole kamalan kamala kuin ehkä noin 2-3 minuuttia lopusta, kun pääsee omalle korkeimmalle wattitasolleen ja joutuu polkemaan täysillä. Ja sen kyllä kestää, kun saa vastineeksi omat sykerajat ja muuta kivaa statistiikkaa. Money well spent tilastopornon ystäville ja muille insinööriurheilijoille.

Tässä taitaa alkaa olla jo aika mukavat watit. Jaksaa, jaksaa!

Minä kävin mittaamassa kynnysarvoni viimeksi 2 vuotta sitten. Piti käydä uudelleen jo aiemmin, mutta oli tuossa viime vuonna pieni nilkkavaivaepisodi, niin enpäs mennytkään. Mutta nyt on tuoretta statsia taskussa. Jotain on tullut tehtyä oikein, koska olin saanut pk-aluettani kasvatettua. Edellisellä kerralla se oli kovin kapoinen, koska olin treenannut liikaa VK:ta ja liian vähän PK:ta. Toki sain taas samat kotiläksyt kuin viimeksi eli lisää peruskestävyystreeniä vaan.

torstai 21. marraskuuta 2019

Minulle kuuluu kaikenlaista

Tää on tällainen "monta sekalaista juttua, joista ei mistään ole jaksanut kirjoittaa erikseen" -postaus. Kuvituskuvina on portaita, koska mulla on sattuneesta syystä paljon porraskuvia.

Hölkkäsin muuten just eilen 2 km

Vihdoin koitti se vaihe juoksuorientaatiossani, että sain unohtaa kaarteiden kävelyt ja hölkätä menemään 5 kierrosta Esportin radalla. Olipa rankkaa. Sovitaan, että syy oli ihan vaan siinä, että olin spinnannut alle tunnin. Vauhti oli yli 7 min/km, mutta silti vikalla kiekalla alkoi väsyttää. Pitää vähän ehkä vielä treenata, että jaksan juosta toukokuussa 34 km Kuusamossa.

Westendin portaat ja kaunis ruska

Tuli nääs ilmottauduttua taas Karhunkierroksen sprintille

Supersuunnistaja menee juoksemaan taas perusmatkan eli Karhunkierroksen eestaas. Minä ajattelin, että 34 km saa riittää, koska en tässä nyt kuitenkaan ihan kamalasti ehdi juoksua treenailla. Karhunkierroksen osallistumisen lisäksi shoppailimme jo Vaarojen maratonin hotellihuoneen, koska Supersuunnistaja voitti osallistumisen synttäriultrastaan. Minäkin sitten ajattelin koettaa parantaa aikaani, kun viimeksi meni niin pitkä pätkä kävelyksi päänsäryn takia.

Tein taas Get fit -kuntotestini, ja olen suunnilleen yhtä hyvässä kunnossa kuin tammikuussa

Tällä kertaa myös kyykkäsin - toisin kuin syyskuussa tuoreella nilkallani. Näistä tuloksista voisi ehkä tehdä jossain vaiheessa oman sivunsa, jos testistä oikeasti alkaa tulla tapa. Mutta nyt kopioin tulokset vielä vaan edellisestä postauksesta ja lisäsin yhden sarakkeen.

Päivä28.9.201811.1.20198.9.201921.11.2019
kyykky (70 % kehonpainosta)17 (55 kg)23 (55 kg)--25 (55 kg)
mave (85 % kehonpainosta)15 (67,5 kg)23 (67,5 kg)16 (65 kg)23 (65 kg)
leuat 4578
hoover3 min3 min 15 s2 min 55 s3 min 30 s
soutu 2km9:288:228:568:24

En muuten jaksanut noudattaa punttisohjelmaani loppuun asti, vaan olen tehnyt viimeisinä viikkoina vähän mitä sattuu huvittamaan. En vaan tykkää "patteritreeneistä", vaan mieluummin jumitan aina yhdessä laitteessa kaikki sarjat ja tuijottelen taukojen aikana tyhjyyteen omissa ajatuksissani. Ja get fitin viimeiset viikot olivat silkkaa 2-3 liikkeen patteristoa.

Minä viime viikonloppuna Jerikon portaissa

Löin vetoa

En kertonut keväällä täällä blogissa, että löin vetoa painonpudotuksesta työkaverini M:n kanssa. Hän halusi skabailla laihdutuksessa, ja minä ystävällisesti suostuin vastustajaksi. Molempien piti pudottaa 10% painostaan puolessa vuodessa (tai nopeammin ja pitää paino loppuajan). Jos epäonnistui, joutui maksamaan toiselle riihikuivaa rahaa. 

Jos yhtään painoa ei olisi saanut pois, olisi joutunut pulittamaan 100 euroa. Ja jokainen prosenttiyksikkö vastasi 10 euroa. Eli jos sai karistettua 8% lähtöpainostaan, jäi maksettavaa enää kaksi kymppiä.

M oli helppo vastus, ja teurastin hänet mennen tullen. Hän on myös tavallaan ihan kilpailuhenkinen, mutta hänellä ei ollut kisaan samanlaista entisen kilpaurheilijan tavoitteellista lähestymistapaa kuin minulla. Minä tiputtelin painoa tasaisesti koko kevään ja vahdin syömisiäni todella tarkasti varsinkin nilkkaleikkauksen jälkeen, kun en voinut polttaa kaloreita lenkkipolulla. M ei oikein missään vaiheessa "saanut aloitettua". Sanoin minäkin  M:lle ennen leikkaukseen menoa, että joko minä kevenen kesän aikana hurjasti, kun jaloistani lähtee lihakset tai sitten mussutan kamalasti jätskiä ja paisun muodottomaksi.

No, minä en vaan suostu olemaan ihminen, joka ei pääse tavoitteisiinsa. Kyllä minunkin piti lopussa vähän vetää painoa, mutta painoin lopulta sen mitä pitikin. Lopputulema siis oli, että minä pääsin tavoitepainooni ja M ei. Ja minä tienasin 88 €. Eli M pudotti vain ennen alkupunnitusta bulkkaamansa nestepöhön. :D

Vedonlyönti oli niin hauskaa, että löin viime viikonloppuna saman vedon uudelleen toisen M:n - eli Vuorikiipeilijä M:n kanssa. Olimme Helsinki Adventure Nightissa, ja M valitti, ettei oikein motivoidu laihduttamaan, vaikka haluaisi. Minä kerroin kevään ja kesän vedostamme ja sanoin voivani ihan hyvin tehdä saman uudelleen - kisan jälkeen kun minullakaan ei ole enää kiristely oikein tahtonut sujua.

Tavoitteena on taas -10% ja loppupunnitus on toukokuun 18. päivä. Mutta koska me olemme ihan massikeisareita, on panos tällä kertaa kolminkertainen. -10 % on minulle tästä painosta aika kova tavoite, koska olen painanut alle 70 kg viimeksi muistaakseni joskus lukiossa. Tai saatoin ehkä olla niin hoikassa kunnossa joskus just äsken vuoden 2007 tienoilla. Mutta onneksi tässä ehkä saa vähän säästettyä vaikka karkkirahoista.

Malminkartanon tilkkutäkkiväreistä on jäljellä enää rippeet

Olen treenannut portaissa joka viikko

Porrasharrastukseni etenee hienosti. Olen käynyt turreilemassa ympäri Uuttamaata ja testannut jo nämä rappuset:
  • Malminkartano: Klassikko, mutta tunnissa ei montaa kiekkaa ehdi
  • Klaukkalan Tornimäki: Oli kiva mesta, mutta minulla oli vähän huono päivä. Ja sää se vasta huono olikin.
  • Paloheinä: Rappuset ovat niin leveät, ettei ruuhkaa synny. Mäki on vähän loiva.
  • Kirkkonummen Jeriko: Vähän meh. Ei näissäkään rappusissa periaatteessa mitään vikaa ole, mutta on niitä parempiakin portaita nähty. Matalat askeleet.
  • Westend: Lyhyet portaat, joissa voi tehdä tehokkaita spurtteja tai jumppailla kuminauhalla.
  • Laurinlahden Tyrskyvuori: Vielä Westendiäkin lyhyemmät, mutta varustettu kauniilla merimaisemalla.
Kauniaisissa olen käynyt jo ennen keräilyharrastustani, joten sinne menen uudelleen vasta, kun on tylsää. Ensi sunnuntaina suuntaan Nuuksioon. Hauskaa muuten, kuinka kaikki rappuset assosioituvat vahvasti aina siihen äänikirjaan, jota olen kulloinkin kiivetessäni kuunnellut. Bookbeat on lenkkeilijän paras kaveri.

keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Yllättävän hyviä testituloksia

Taas on tullut testattua itseä. Osallistuin viime vuonna Esportin ilmaiseen GetFit-ohjelmaan, jonka alussa ja lopussa piti tehdä kuntotesti. Päätin tehdä GetFitistä saamani saliohjelman tänä syksynä uudelleen, ja tein aloitustestin pari viikkoa sitten. Kaunis ajatus oli tehdä testiä muutenkin vaikka kerran kvartaalissa, mutta keväällä se "vähän jäi". Mutta tulipahan edes nyt tehtyä.

Kyykkyjä en tosin uskaltanut vielä tehdä. Koetin virpoa kuntotestiä jalkaprässillä, mutta minulta loppui kiinnostus hinkkaamiseen ennen voimien ehtymistä. Taidan lopputestissä palata kyykkyjen pariin. Olen niitä nyt salilla maltillisilla painoilla vähän ohjelmaani mukaan ottanutkin.

Ilmeeni, kun testit menivätkin yllättävän hyvin.

Tulos ei ollut huonontunut niin kamalasti kuin pelkäsin. Olin suunnilleen samalla tasolla kuin viime vuonna ohjelman aloittaessani, vaikka tänä vuonna olen maannut koko kesän sohvalla. Toivottavasti 12 viikon jälkeen teen parhaat tulokset ikinä.


Päivä 28.9.2018 11.1.2019 8.9.2019
kyykky (70 % kehonpainosta) 17 (55 kg) 23 (55 kg) --
mave (85 % kehonpainosta) 15 (67,5 kg) 23 (67,5 kg) 16 (65 kg)
leuat  4 5 7
hoover 3 min 3 min 15 s 2 min 55 s
soutu 2km 9:28 8:22 8:56


Uintitreeneissä uitiin taas maanantaina 30 minuutin uintitesti. Luulin onnistuneeni välttämään testin, kun missasin pari treeniä uuden tatuointini takia. En olisi halunnut uida testiä, koska koin olevani susipaskassa kunnossa. Mutta ylläripylläri: toinen testikerta olikin tällä viikolla. Lähdin uimaan testiä ihan löysin rantein asenteella "no, kuluuhan tässä edes aika ihan sutjakkaasti". Meille ilmoitettiin 15 minuutin ja 25 minuutin kohdalla aikamerkki tiputtamalla räpylä altaan pohjaan. Ekan merkin nähtyäni vilkaisin kelloani ja yllätyksekseni huomasin olevani ihan hyvässä 1500 metrin vauhdissa. Ja minä kun luulin ehtiväni uida hätäisesti 1400 metriä!

Tässä on syyllinen uimattomuuteeni. Siinä on entinen kuvituskissamme Miisu!

Kilpailuvietti nosti heti päätään, ja kauhoin lopputestin paljon enemmän tosissani. Toki kunto vähän loppui ja hyydähdin, mutta sain silti kiukulla ja lopussa saamallani hyvällä peesillä kauhottua 1510 m, mikä on kuudenneksi paras tulokseni ikinä. Viimeiset kolme vuotta se näyttää olevan minun keskimääräisin tulokseni. Eli ilmeisesti jalkalihaksia ei tarvita uintiin, kunhan on hartiat ja kädet kunnossa - niitähän minä kipsin aikana treenailin vetelemällä leukoja ja punnertelemalla.

Ensi viikolla on muuten taas lääkäri ja siitä seuraavalla viikolla fyssari. Toivon saavani jo kuulla, koska pääsen taas kokeilemaan juoksemista. Sitä odotellessa käyn ahkerasti salilla kuntouttamassa jalkojani.

tiistai 5. helmikuuta 2019

Testituloksia

Tein tuossa tammikuun alussa viimein Esport Get Fitin lopputestin. Minun Get Fitini vähän venähti, kun heti ohjelman alussa tuli taukoa punttitreeneistä Vaarojen maratonin takia. Lisäksi minä vähän sovelsin eri treeniohjelmien kestoja - osittain Vaarojen maran takia. Ohjelman piti kestää tasan 3 kk ja koostua kolmesta neljän viikon ohjelmasta. Minä tein kaikkia kolmea ohjelmaa, mutta keskimmäistä taisin tehdä vain pari hassua viikkoa. Mutta se olikin kaikken vähiten mieluisin ohjelma. Joka tapauksessa sain treenattua sekä loppujen lopuksi myös testin tehtyä.

Kuvituskuvana talvinen terassimme. Selkeesti terassikeli, kun terden
pöytäkään ei ole edes kokonaan lumen peitossa. 

Koska painoni ei valitettavasti Get fitin aikana tippunut, päätin tehdä sen samoilla painoilla kuin viimeksi. Soudussa käytin vahingossa isompaa vastusta, mutta tällä kertaa sentään jalkaremmit pysyivät kireällä - toisin kuin viimeksi.

On siitä salilla pumppailusta jotain hyötyä ollut: kaikki tulokset paranivat. Enkä taaskaan ole ihan varma, luovutinko lopussa liian aikaisin. Mieli on niin jännä juttu: kun päättä jaksaa tietyn määrän toistoja, ei viimeisen "sovitun" toiston jälkeen uskalla enää lähteä yrittämään lisää. Pitäisi vaan asettaa tavoitteet todella korkealle. Ajattelin ruveta tekemään tätä testiä kerran kvartaalissa ja seurata kehitystäni. Ehkä jopa henkinen kanttini kehittyy jossain välissä.

Päivä 28.9.2018 11.1.2019
kyykky 55 kg 17 23
mave 67,5 kg 15 23
leuat 4 5
hoover 3 min 3 min 15 s
soutu 2km 9:28 8:22

Tammikuun vikalla viikolla uitiin treeneissä taas 30 min uintitesti. Minä en uskonut uivani mitenkään loistavasti, koska hartiani olivat ihan jumissa leuanvetohaasteesta. Mutta onnistuin kuin onnistunkin räpiköimään 15 m enemmän kuin viimeksi. 1600 m on silti edelleen kaukana. Uintitestien tuloksethan näkyvät blogissa omalla välilehdellään.