sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Tyylimuutos

Viime viikolle asti viiletin laduilla pertsaa, koska treenasin sitä Finlandia-hiihtoa varten. Tänään vihdoin hyppäsin pois ladulta ja aloin palautella vapaata tyyliä mieleeni.

Minun piti mennä tuohon Leppävaaraan hiihtelemään, muta siellä olikin joku talviriehapäivä ja satamiljoonaa ipanaa. Minun Volvoni tekikin siis uukkarin ja käänsi nokan kohti Oittaata. Onneksi en tullut kävelleeksi ladun varteen tuonne metsään vaan päätin eka treenata Lepuskin urheilukentän tasaisella kiekalla - tuli sittten huomattua tuo rieha eikä mentyä lasten hiihtokisojen tielle. Tai eipä ne lapsukaiset välttämättä siellä metsässä asti olisi olleet, mutta liikaa yleisöä siellä Lepuskissa silti  untui olevan.

Ennen ulosmenoa toki katselin taas videoita Elixirin Juuttuubikanavalta ja koetin palautella muuveja mieleeni. Jaanpa teillekin pari parasta videota.

Ensin Wassua eli keksijänsä mukaan nimettyä Wassbergiä. Sinä sauvoilla työnnetään joka potkulla:


Muita vaparitekniikoita ovat kuokka, Mogren ja sauvoitta hiihto. Kuokalla mennään jyrkkään ylämäkeen, Mogreniä voi painella tasaisella tai loivassa alamäessä ja sauvoitta hiihto on alamäkitekniikka. Tässä on videota ihan peruspotkutekniikasta. Minä olin tänään ihan tuossa suorajalkavaiheessa:


Tasaisella hiihtely meni ihan ok, mutta ylämäissä vauhtini loppui ihan täysin. Kuokka ja Wassu olivat ihan muistissa jo ladulle mennessäni, ja jopa Mogren ja sauvoitta hiihto palasivat mieleeni lenkin aikana - Mogren ei tosin päässyt päästä raajoihin asti.

Olin viime talvena Suomen Ladun hiihtotekniikkakurssilla. Vapaan tyylin kurssin voisi uusia ensi vuonna. On tekniikka sen verran hakusessa. Ellei joku kaveri ole ihan guru vapaassa ja halua opettaa minua. Saa ilmottautua! :)

Miksi muuten kaikki (muut paitsi minä) vaihtavat aina monot kenkiin autoa ajaessaan. Minä ainakin pystyn ihan hyvin ajamaan autoa monoilla. Se on jopa helpompaa kuin paljain jaloin ajaminen. Enkä minä keksi, miten monot menisivät polkimilla pilalle, joten ei sekään voi olla syynä. Joten, miksi te muute jaksatte venkslata niiden kenkien kanssa? Minä en ainakaan jaksa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti