tiistai 5. helmikuuta 2013

Kahvakuugelia Hannan tahtiin

Sports Lady Hanna huuteli taannoin Facebookissa, että viisi nopeinta bloggaajaa saavat hänen kahvakuulavideonsa testiin, jos lupaavat arvostella sen blogissaan. No, meitsi tykkää kuulailusta enkä ole ikinä kokeillut Jane Fonda -henkistä kotijumppavideota. Olin siis salamannopea ja sain videon itselleni.

Tässä arvostelussa on kestänyt hävettävän kauan (sori, Hanna), mutta halusin oikeasti treenata videon tahtiin. Siksi piti löytää sopiva päivä. Tänään sellainen oli. Meinasin ensin katsoa, mitä on luvassa ja treenata vasta sitten, mutta hyppäsinkin ekan ohjelman puolivälissä mukaan (kaksi ekaa kierrosta käytin syömiseen ja jumppavaatteiden vaihtoon, haha).

Tasot yksi ja kaksi -  nätisti omilla levyillään

Eka video (Taso 1) oli kuvattu laivan kannella, ja maisemat olivat mainiot. Videon alussa kehoitetaan lämmittelemään hyvin. Haloo? Kuka lämmittelee ennen kuulailua? Ja ekan patterin kolme ekaa liikettähän (etuheilautus, vartalonympärikiero ja päänympärikierto) ovat mun maailmassani lämmittelyliikkeitä. Siksi ekan videon kaksi vikaa kiekkaa toimivatkin mainiosti tokan sarjan lämppänä. Pelkkänä jumppana homma olisi voinut olla mulle vähän liian keveä - ainakin mun kuulallani, joka on vain 8 kg. Kolmas liike oli mave + haukkari + ojentajapunnerrus. Tässä sarjassa mun kuula oli liian kevyt maveen, mutta ojentajiin ihan passeli. Jos olisin tehnyt sen isommalla kuulalla, olisi mave ja haukka tuntuneet paremmin, mutta ojentajista olisi saattanut tulla ainakin minuutin lopulla epäpuhtaampia. Eli tässä oli klassinen body pump -ongelma: miksi aina virvotaan maveja pikkupainoilla kevyempiä painoja kaipaavien liikkeiden kanssa? Mun yksi lempiliikkeistäni kuulailussa on yhden jalan mave, joka on hyvä tasapainotreeni. Mutta jos haluan oikeasti treenata alaselkää ja berberiä, lataan tankoon 20 kg kiekot molempiin päihin ja mavetan oikeasti.

Kolmannessa sarjassa Hannaa kuvattiin sivulta. Mä olisin itse leikannut sivukuvaa joka sarjaan, koska siitä kokemattomammat saavat paremmin käsitystä esimerkiksi etuheilautuksesta. Koska se sen J aukeaa aloittelijalle oikeastaan vasta sivusta katsoessa. Mutta hyvä, että sitä oli edes jossain.

Ekan setin parasta antia (mulle siis) oli vinkki, että vartalonympäripyöritykset voi tehdä yhdellä jalalla seisten (tein osan mun ekasta eli setin kolmannesta kierroksesta - heilutti :D) tai samaan aikaan voi tehdä varpaillenousuja (tein neljännen eli mun tokan kiekan). Ja eniten tässä ohjelmassa multa väsyivätkin pohkeet.

Yhdys sana. Saatana. :)
Taukojen viihdykkeeksi tarjottu korkkarijumppa ei uponnut muhun, mutta se on vaan mun oma vikani. Mä en tykkää mistään itsensänolauspolttariohjelmastakaan, ja tää meni vähän samaan kastiin. Hyvältä Hanna kyllä mekossaan näytti.

Tokassa sarjassa siirryttiin Suokkiin, missä ekassa kuvauspaikassa oli vähän hassu valo, ja Hanna näytti ihan punaiselta pinkissä mekossaan. Toka kuvauspaikka oli hänelle armollisempi. Tokan sarjan liikkeet olivat enemmän mun mieleeni. Ne olivat etuheilautus vuorokäsin, rinnalleveto + kyykky + pystypunnerrus (o + v), punnerus kuula toisen käden alla ja vatsat.

Punnerrukset tuntuivat eniten ja niiden kanssa olin jo vähän helisemässä. Hanna sanoi kolmannessa sarjassa, että teki kaksi ekaa sarjaa kuula vasurin alla ja nyt hän vaihtoi sen oikean käden alle. Koska asiaa ei otettu puheeksi aikaisemmin, meitsi sooloili ja vaihtoi kättä joka kierroksella.

Rinnallevedon tekniikka oli mulle ihan uusi: siinä rinnallevedossa kyynärpää pysyi alhaalla ja kuula saatettiin rinnalle etuheilautuksen kautta. Meitsi on tavannut tehdä rinnallevedon kuten tangolla eli vedän ekana pystysouduntapaisesti kyynärpään ylös ja polvia koukistamalla sujahdan kuulan alle. Kokeilin nytkin molempia tapoja eikä kumpikaan tapa ainakaan kolahtanut ikävästi käsivarteen, kuten kuulailua aloittaessani tapasi käydä. Oon vaan niin pro nykyään. Jos Hanna luet tän, niin kerrotko kommenttiboksiin, onko väliä, kummmalla tavalla tuon tekee ja mihin ne ottavat erilailla? En oikein osannut itse äsken analysoida sitä.

Kakkosohjelmassa sivukuva tuli jo tokassa kiekassa, mikä oli ihan jees. Ei tee aloittelija kauaa ainakaan väärin. :)

Mä tein siis puolet ekasta ohjelmasta ja tokan kokonaan. Aikaa kului yhteensä 34 minuuttia. Eka ohjelma on siis oikeasti 20 min pitkä ja toka 24 minsaa. Mun maksimisykkeeni oli treenissä 159 ja keskisyke huiteli 135:ssä. Eli ihan jees treeni, mutta ei pääse tehoissa ihan Fressin tunnin tasolle. Tää toka setti voisi toimia joskus vaikka juoksu- , fillari- tai hiihtolenkin päälle.

Hanna on kamalan herttaisen oloinen tyyppi (tai on oikeastikin tosi symppis - oon tavannut kerran) ja videota on sen puolesta ilo seurata. Oikeastihan mä en ole mikään kotijumppaaja. Ja en tämän neitsyyden menettämisenikään jälkeen usko jumppavideoiden olevan mun juttuni. Mutta sellaisille, joiden juttu ne ovat, voi Sports Ladyn Kahvakuulatreeni olla ihan hyvä vaihtoehto. Kun mä kuulailen kesällä mökillä tai muuten salilla, mä tykkään keksiä ohjelmani itse. Tai sitten menen oikealle tunnille. Eli en itse ostaisi tätä dvd:tä, mutta voisin ihan hyvin ehdottaa töissä Hannan tilaamista vaikka jonkun tyky-päivän ohjelmaksi.

Niin ja mä haluan oman Gymbossin! :)


2 kommenttia:

  1. Hello!

    Kiitos arvostelusta ja laitoinkin jo mun blogiin näihin vähän vastakaikua koosteen muodossa http://sportslady-h.blogspot.fi/2013/02/kahvakuula-dvd-testissa-5-eri.html

    Rinnallevetoa olen nähnyt tehtävän molemmilla tekniikoilla ja Steve Cotter mm videoissaan opettaa liikkeen samalla tavalla kuin allekirjoittanut eli heilautuksen kanssa! Rinnallevedon voi tehdä myös maasta jolloin liike on hieman erilainen ja ottaa enemmän leveään selkälihakseen ja tottakai takalistoon ja selkään! Itse teen rinnallevetoa maasta useinkin isommalla kuulalla (huippu liike)!

    VastaaPoista
  2. Parhuusliikehän se on. Tangolla ehkä enemmän mun mieleen kuin kuulalla, mutta kuulallakin tosi mainio.

    VastaaPoista