sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Renkaanvaihtoa ja suunnistusta

Renkaiden kanssa kävi vähän hassusti: hybridiin tuli tilattua väärän kokoiset nastarenkaat. No, pistin ne palautukseen ja kävin ostamassa kotimatkalla uintitreeneistä Kannelmäen Prismasta toiset. Ne sopivat. Ja menivätkin aika vauhdilla paikalleen, kun olin jo treenannut pariin otteeseen: ensin perjantaina vaihdoin maastopyörän renkaat ja lauantaina ennen uintitreenejä irroitin hybridin eturenkaan ennen kuin totesin sen väärän koon. Mutta onpahan taas tatsi siihenkin puuhaan kohdallaan, jos vaikka tulee rengasrikko.

Arktista renkaanvaihtoa

Eilen kävin tosiaan HelTrin treeneissä, missä lopussa uimme 400 metrin testiuinnin. Mun aikani oli 8:20, mikä on muistaakseni vähän huonompi kuin keväällä HelTri cupissa. Mutta lähdin toki perinteisesti liian kovaa liikkeelle ja hyydyin. Kyselin opelta, että kannattaako mun keväällä mennä samaan aloittelijaryhmään vai keskitason ryhmään, kun en itse oikein osaa päättää. Hän suositteli keskitasoa, koska se kuulemma kehittää mua enemmän, kun saan enemmän haastetta. Eli pitää väijyä sitten ensi kevään ilmottautumisesta keskitason vuoroja. Toivottavasti en päädy minnekkään ihan Nevadaan kuten Sipooseen, vaan ehdin ilmottautua johonkin keskeisemmän lokaation ryhmään..

Vaihdoin maasturini renkaat tikkana perjantaina, koska korkkasin ne tänään. Nyt nimittäin alkoivat korttelirastit ja vielä tuossa meidän hoodeilla eli Haukilahdessa. Supersuunnistaja meni sinne juoksemaan, ja meikäläinen suunnisti pyörällä. En uskonutkaan voittavani tuota konkaria, vaikka mulla olikin nopea menopeli alla: ensinnäkin juosten pääsee suorempia reittejä, mutta muutenkin hän osaa paremmin lukea karttaa. Ja mä en ole mitenkään kamalan hyvä lukemaan karttaa vauhdissa. Siksi poljinkin aika hiljaa. Jopa niin hiljaa, että hävisin kaikille juoksijoille, haha! Tosin 12 km eli pisintä reittiä ei valkkaa kukaan (muu) keltanokkasuunnistaja (kuin mä), joten en mä huonoille hävinnyt... Mitä nyt jälkikäteen reittivalintojani analysoin, niin niissä oli varsinaisesti mätää vain yhdellä rastivälillä. Muuten homma kaatui siihen, että poljin hitaasti lukiessani karttaa. Reittiin käytin aikaa 1:52 ja koko lenksukkaan siirtymineen 2.29. Kilsoja kertyi 24 ja rapiat. Ja suihkussa piti seistä aika kauan, kun oli persläskit hiukkasen jäässä - kiitos pirtsakkaan ja tuulisen talvisään. Toivottavasti Joulupukki tuo toivomani pyöräily- ja hiihtolasit, koska tänäänkin sattui ihan sikana silmiin Haukilahden rannassa, kun tuuli puhalsi lunta päin niin kovaa, että teki mieli polkea silmät kiinni.

Ensi viikolla korttelirastit ovat jossain Heurekan lähellä, enkä ehkä jaksa lähteä sinne. Välipäivinä ne ovat Kaisaniemessä, mikä kuulostaa niin hauskalta suunnistusmaastolta, että sinne houkuttaa mennäkin. Ja välimatkakin on ihan poljettavissa. Ja on mun suunnistuksessa ainakin parannettavaa, joten treenata pitäisi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti