torstai 9. elokuuta 2012

Lauantaita ootellessa, jäitä poltellessa

Taas on ollut blogissa hiljaisempaa. Ja tämä johtuu toki vain ja ainoastaan siitä, että olen lauantaita verukkeena käyttäen laiskotellut minkä ehdin. Olen mä käynyt järvessä ja altaassa uimassa ja fillaroinut parina päivänä töihin, mutta siinäpä se. Niin ja säbää oli maanantaina. Ei siis mitään ihmeellistä.

Kun ajelin äsken uimahallilta töihin, tuli Ylex:ltä uutiset. Ja uutisissa oli aika typerä uutinen kinesioteipeistä. Niistä on kuulemma tullut muoti-ilmiö Lontoossa. Joo, se on nimenomaan urheilijahipsteriyttä liimata itseensä iloisen värisiä teippejä. Se on ihan sivuseikka auttaako se mihinkään. Kunhan on hip ja ennen kaikkea cool.

Joo, se on faktaa, että kinesioteipin vaikutusten syytä ei ole tutkittu paljoa, ja sen toimivuudesta ei ole tieteellistä näyttöä. Mua aina sapettaa ihan tuelta kaikki länsimaisen lääketieteen uskovaiset. Ihan kuin kinesioteippi ei voisi auttaa, jos sitä ei ole tutkittu.

Mulle henkilökohtaisesti on ihan yksi paskanhailee, onko kyse placebosta tai jostain oikeasti fysiologisesta korjausvaikutuksesta, jos mä pystyn seikkailu-urheilemaan ja juoksemaan asvaltilla kympin, vaikka mulla ei ole enää rustoa polvessa. Tietääkö muuten joku, voiko placebo-efekti poistaa muitakin fyysisiä oireita kuin kivun? Mun polvi nimittäin kuumenee (tai, no, lämpenee) silloin, kun se rasittuu väärin. Se johtuu kai kudosärsytyksestä tms. kun luut hinkkaavat yhteen. Jos se rasittuu tosi pahasti väärin, se turpoaa, kun keho erittää sinne nesteitä, etteivät ne luut hinkkaisi yhteen. Turvonnut se ei ole sitten tammikuun lumilautailun, mutta kuumennut se on - ja silloin mulla ei ole ollut polvi teipattuna. Esim. Rokualla mulla oli tuossa huonommassa eli oikeassa polvessa teipit ja vasemmassa ei. Ja vasen polvi kipuili ihan vähän pyöräilyn loppuvaiheessa. Oikea ei vaivannut ollenkaan. Eikä kumpikaan polvi kuumotellut. Voisiko toi olla vain placeboa?

Uutisessa haastateltiin kahta "asiantuntijaa" (eli lääkäriä), joista toisen rooli oli ulista, että ei ole tutkittu, ja toinen totesi sellaisen iloisen itsestäänselvyyden, että urheilijoilla on tapana kokeilla kaikkea, mikä on sallittua ja mikä voi auttaa suorituksessa. Ihme juttu, jos on mahdollisuus tehdä sitä, mitä rakastaa, ilman kipua, niin tyyppi menee ja kokeilee!

Kinesioteippi kun ei edes tee mitään pahaa. Jos se oikeasti toimii, niin sehän poistaa kivun syyn eikä vain kipua kuten särkylääkkeet. Pahinta, mitä se tosiaan tekee, on , että se aiheuttaa idiootteja uutisointeja ja mulle verenpaineen nousua heti aamusta.

Mä ostin juuri muuten kolme uutta rullaa kinesioteippiä: pinkin, mustan ja vihreän. Turkoosi oli loppu. Ja en jotenkin raaskinut törsätä vielä siniseen ja punaiseen (vaikka punainen sopisi kyllä mun fillariin). Nyt voin tehdä polveeni hienoja monivärisiä teippauksia. Lauantaina taitaa lähteä kokeiluun pinkkimusta yhdistelmä. Sit oon kyllä ensteks muodikkain!

5 kommenttia:

  1. Toi taitaa olla melko suomalainen suhtautumistapa, että jossei joku asia tutkitusti ja todistetusti auta 100% tapauksista, on se täyttä hömppää. Mitään ei sais kokeilla vaan jos sattuu niin sitten ollaan kipeinä ja valitetaan :D

    Tiedän monia joilla teippaukset on auttaneet, joten teippaile ihmeessä sinäkin ihan sydämesi kyllyydestä :)

    http://inmotionblogi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. No nimenomaan. Sama "yhyy, ei oo testattu" -virsihän soi kaikkien superfoodien (joo, ärtsy sana) jne. hippiruokien kanssa. Ok, jotkut luontaistuotteet saattavat jopa tehdä pahaa, jos niitä käyttää liikaa tai väärin, joten niissä se tutkiminen on vähän perustellumpaa, kuin teippauksissa.

    Mutta urpous vituttaa silti. Aina. :)

    VastaaPoista
  3. Kannattaa huomioida myös se, että jos on akuutti vamma, joka saadaan kivuttomaksi jollain tavalla, ja sitä rääkkää väkisin, niin sen saa yleensä pahemmaksi.

    Sun polvihan nyt ei kuulu tohon kategoriaan...mutta sanotaan nyt vaikka joku revähdys. Ei se teippi sitä kuitenkaan tunnissa paranna.

    Sinällään on ymmärrettävää, että (huippu)urheilijat omaksuvat kaikki mahdolliset suoritusta tai fiilistä parantavat jutut ja kivunlievitys-/korjausmenetelmät ensimmäisenä, kun tuppaavat olemaan aina vähän rikki ja treenatakkin pitäisi.

    VastaaPoista
  4. Ja vähän aikaa sitten Balance Braceletit oli suosittuja ja kovasti auttoivat urheilijoita vähän lajissa kuin lajissa. Minulle ihan henkilökohtaisestikin kerrottiin kokemuksia, kuinka se ihan oikeesti auttaa.

    Kinesioteipit ovat valmistajansa mukaan nykyään kovasti värikkäitä, jotta niissä olisi väriterapian vaikutusta mukana, jepjep.

    Usko mihin uskot, mutta on sille ihan syynsä, miksi on olemassa tieteellisiä menetelmitä tutkia asioita. Lienee myös syynsä, miksi 30 vuoden aikana ei ole saatu yhtään kunnollista tulosta noiden teippien hyödyllisyydestä.

    Jos joku voittaa Jeesuksen ansiosta ja toinen Kinesioteipin ansiosta, niin aika samalla linjalla taidetaan mennä. Varmasti molemmat ihan täysillä uskovat siihen ja kumpikin loukkaantuu, jos väittää tätä huuhaaksi. Minä tiedän, että he vaan ovat pirun kovia urheilijoita.

    Aiheesta voi lukea vaikkapa tästä: http://www.todayifoundout.com/index.php/2012/08/why-do-olympians-wear-colored-tape/

    VastaaPoista
  5. Jos nyt saivarrellaan, niin mähän en sanonut uskovani, vaan mietin itsekin, voisko toi olla placebo-efekti.

    Toi väriterapia kuulostaa kyllä aika bullshitilta. Ekan kerran nyt luin siitä. Ehkä sitä ei syystäkään mainosteta liikaa. Tosin mä kyllä tulen iloisemmaksi, kun mulla on nätin väriset teipit kuin jos ne olisi tylsän värisiä. ;)

    Mutta toi artikkeli oli ihan mielenkiintoinen. Kiitos siitä.

    VastaaPoista