maanantai 4. elokuuta 2014

Helvetistä itään

Sen niminen musikaalinen tuotos on laulu- ja soitinyhtye Kotiteollisuudella (Ette varmaan ikinä arvaa, mikä levy soi matkalla autossa!). Samanniminen luontopolku kulkee Helvetinjärven kansallispuistossa. Me kuljimme polusta puolet, kun kävimme Helvetinjärvellä yöpymässä matkalla Padasjoen mökiltä Pohjanmaalle. Muuten kuljimme ihan muita polkuja ja pätkän ihan teittömiä taipaleitakin. Katsastimme toki myös Helvetinkurun, joka on aika nätti mesta.

Onko Helvetinjärvi porttipuisto kovempiin kansallispuistoihin?

Taas olisi luvassa kuvailottelua reissustamme. Kuvat eivät tee maisemille oikeutta: mukana oli vain pokkari ja luonto tuppaa aina olemaan vähän sellaista, että se näyttää livenä paremmalta. Kertomistakaan ei kamalasti ole, mutta kerronpa silti: kävelimme iltasella reilut 4 km Luoma-nimisen järven rannalle. Siellä oli jo pari muuta seuruetta telttailemassa (Ja taas koira! Tällä kertaa tosi iso hauva nimeltä Unna), mutta mahduimme mukavasti sekaan. Ja taas paistoimme illalla lettuja. Aamupalan jälkeen kävelimme Helvetinkurun kautta kiertäen takaisin autolle ja tsekkasimme myös kurussa olevan upean rotkon. Saavuimme parkkipaikalle "sopivasti" lounasaikaan joten safkasimme ennen lähtöä kesäravintolassa villisikaburgerin ja villisian ribsejä. Possut olivat varsinaista lähiruokaa: kun saavuimme mestoille, ajoimme villisika- ja strutsifarmin ohi. Illalla molempia koikkeloi pihalla, mutta pois lähtiessämme strutsit olivat piilossa.

Perinteinen Ääsääsin äässi -patikointikuva

Ja tässä sitten vielä niitä kuvia. Kannattaa kyllä mennä itse katsomaan ihan paikanpäällekin. Helvetinjärvi ei ole iso kansallispuisto, mutta kyllä siellä 1-2 yön retken pyörähtelee. Tai sitä voi käyttää pit stopina matkalla pohjoiseen, kuten Unnan posse teki.

Metsässä oli masentuneitakin puita

Järvi oli tyyni, kun tulimme. Ja kuulemma lämmin.

Unna ja laiskojen sahankäyttäjien nuotioratkaisu

Onko joku syönyt Fazerin Sinistä?

Leirisauna eli nuotion sammutushiillos

Superkuu ja vähemmän super meitsi

Supersuunnistajan aamupalatuokio

Maailman pienin sammakko. Tuo sormi on mun pikkurilli!

Suolla oli vähän isompi konna

Helvetinkolu

Sama mesta pohjalta

Minä ja huisin siisti rotko. Kiivettiin tuolta alhaalta.

Painukaa Helvettiin siitä! :D

1. Toi Fazerin sininen -kuva on tosi upea! Ja nauroin ääneen tuolle porttipuistotekstille... Välillä hyvä etten ole avokonttorissa. ;)

2. Mä räiskin varmaan puoli muistikortillista kuvia tuosta lätäköstä, kun siinä oli koko illan niin hienot värit.

Ja sehän on aina hauskaa, kun lukijoilla on hauskaa. :)

3. Olen seuraillut sun blogiasi ja monta kertaa olen meinannut laittaa positiivista kommenttia. Sulla on hyvä asenne ja rautainen kunto, mutta näistä on siis jäänyt ruusut antamatta.

Nyt sitten näin tuon notskikuvan ja risuosastolla poltteli niin paljon, että pakko laittaa kommenttia. Metsähallituksen porukka tai jokin muu taho hommaa noita puita virkistyskäyttöön ulkoilualueille. Joku kustantaa sen ja jotkut ovat ne sinne paikan päälle tuoneet ja pinonneet. Ihan oikeasti kyllä siinä vaiheessa, kun jaksaa sinne metsään mennä, niin voisi jaksaa pilkkoa omaan käyttöön sopivan määrän puuta eikä polttaa sitä noin tuhlaillen. Tuosta jää seuraavallekin vielä ylipitkiä hiiltyneitä puita.

Olisi kiva, jos hyvä vanha tapa siitä, että jättäisi seuraavalle valmiiksi pilkottuja aloituspuita jaksaisi elää. Ilmeisesti teitä edeltävä käyttäjä ei sitten tätä ollut tehnyt. Sori.

Onnittelut hienosta tri-urakasta. Itte vasta siitä haaveilen.

4. Moi!

Kiitos kehuista. Kiva jos tykkäät.

Kun me saavuimme notskipaikalle, oli notski jo sytytetty. Mä olisin itse kyllä pilkkonut puut notskiin, jos olisin sen itse sytyttänyt. Mutta tuo kommenttisi tuhlailevasta puunkäytöstä on ihan validi. Lainaan sitä, jos joskus vielä osun vastaavanlaiselle notskille.

Me ei kyllä pilkottu myöskään niitä aloituspuita seuraavalle. Olen itse sen verran uusi patikoija, että tämä tapa ei ole ollut mulla tiedossa. Jatkossa pitääkin jättää puita myös seuraavalle ihan tietoisesti eikä vain vahingossa.