keskiviikko 11. tammikuuta 2012

Paastopäiväkirja, päivä 3

Tänään olen noudattanut Vogelin mehupaastoa. Minulla on lounaaksi tomaattimehua ja päivälliseksi Digest-mehua. Lounaslitkuista tuli tosi täysi olo. Päivällisen jälkeen oli vähän sellainen olo, että onko pakko mennä spinnaamaan. Olin kuitenkin jo ilmottautunut tunnille ja perumisaika oli ummessa. Ja paastotee vähän piristi. Tunti meni vähän löysäillen, joten ihan hyvä, etten yrittänytkään mennä salille, kuten ensin oli aie. Nyt juon vielä kupposen paastoteetä ja painun pehkuihin.

 Ihan vaan itseni harhauttamiseksi (muuten mietin ruisleipää ja muffinseja) ajattelin jakaa teille tänään jotain todella henkilökohtaista: nimittäin painokäyräni. Ja jos ei joku tiennyt, niin olen ensi viikolla 34 vuotta. Muuta kysyttävää? :)

Käyrä alkaa siltä ajalta, kun aloin treenata rainerin kanssa. Viikon 36 painon notkahdusta en osaa selittää. Viikolla 48 olin keuhkotaudissa, eikä oikein huvittanut syödä. Viikolla 49 taas huvitti. Joulukuun huikean noususuhdanteen selittää karkkilakon loppuminen, joka jäi vähän päälle. Tämä paastopaino ei tule pysymään ensi viikolla, mutta toivo elää, ettei paino enää ihan tuonne 80 kiloon nousisi.

Minulla on Omronin kehonkoostumusmittari, ja mittailen kerran viikossa myös rasva- ja lihasluustoprosenttini. Omron antaa rasvaprosentiksi noin 10 prosenttiyksikköä korkeamman lukeman kuin paremmat Inbodyn mittarit. Eli tässä ei kannata niinkään katsella lukuja kuin trendiä. 
Alussa minulla nousi rasvaprosentti, kun jouduin peruskuntokaudelle ja lopetin bodaamisen moneksi viikoksi. Viikon 37 tienoilla taidettiin kokeilla jotain uutta ruokavaliossa, mikä tehosi. Silloinhan painokin lähti laskuun, ja selkeästi oikeasta paikasta. Taas viikon 48 taudin huomaa. Ja vaikka joulun jälkeen ei ole paino laskenut, niin rasat ovat lähteneet laskuun, kun aloitin taas vuoden alusta liikkumisen palovammojen salliessa. Ja tällä paastoviikolla on siis lähtenyt nestettä, ja siksi rasvaprosentti on pilvissä.

Ja loppuun lihasluustoprosentti. Tästä pitää sanoa, että Omronin mielestä vettä juomalla saa lisää lihasta. Eli tämä on vielä enemmän suuntaa antava kuin rasvaprosentti. Mutta käppyrät ovat kivoja.

Mainitsemisen arvoista tässä käyrässä on, että vaikka minulla on joulukuun alussa noussut paino, se on ollut ainakin osittain lihastakin. Keuhkoputkentulehduksen ja palovammojen aiheuttamat tauot ovat näkyneet lihasmassassa, mutta vika on koerjautunut vikkelästi, kun jumppa on taas alkanut. Ja vaikka minulla ei olekaan joulun jälkeen paino pudonnut, niin ainakin Omronin mielestä viikolla 1 on ollut vain massakausi. Ensi viikolla taas varmaan pompsahtaa.

Minulla on tavoitteena vaihtaa lukujen järjestystä eli hilata lihasluustoprosentti korkeammalle kuin rasvaprosentti. Tällä viikolla eroa on mahottomasti, mutta esim. viikolla 50 on tavoite ollut paljon lähempänä. Ei se siis varmaan mahdotonta ole.

Palataan astialle joskus kesän kynnyksellä.

2 kommenttia:

  1. Ensimmäinen nestepaastopäivä meni kohtuullisesti. Vaikka nyt alkoikin olla jo oikeasti nälkä, mehusta ja kasvisliemestä tuntui tulevan vähintäänkin täyteen.

    Iltapäivällä oli ohjelmassa pari tuntia ratsastusta, jotke menivät ihan ok.

    VastaaPoista
  2. Aika samat fiilarit tosta nälästä. Mulla oli kurjin olo työpäivän loputtua ennen päivällistä. Paleli kovaa. Mutta sain tosiaan koottua itseni spinnaamaan.

    Miksetsä ees kehunut mun hienoja käppyröitä, vaikka rakastat niitä? :)

    VastaaPoista