sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Telttailutuokio Nuuksiossa

Olemme menossa Supersuunnistajan kanssa Ruotsin Lappiin heinäkuun loppupuolella, joten ajattelimme, että voisimme ennen sitä harjoitella vähän telttailua. Joten lauantaina pakattiin teltta ja makuupussi rinkkaan, annettiin hyvänyön rapsutukset kisuille ja suunnattiin auton nokka kohti Nuuksiota.

Meidän leiri

Menimme Nuuksioon vasta aika myöhään illalla. Taisimme parkkeerata Salmijärven leirintäalueen parkkikselle joskus klo 21 ja 22 välillä, minkä jälkeen kävelimme pari kilsaa Pikku-Parikaksen rannalle, minne pystytimme telttamme. Teltta nousi pystyyn ihan kivasti. Edes hyttyset eivät kiusanneet liikaa. Sisäteltan kanssa oli hitusen arpomista, mutta ihan kivasti sekin sitten lopulta asettui. Varsinaisen suorituksen sujuttua hyvin saatoimme rentoutua: Supersuunnistaja harrasti vähän yöongintaa, ja minä söin. Kuulemma joku kalakin söi vähän, mutta mitään ei järvestä noussut.

Hämärähommia

Puolenyön jälkeen aloimme harkita nukkumaanmenoa, mutta päätimmekin vielä kävellä järven ympäri, koska ei ollut pimeää. Ja ihan kiva, että menimme, koska rannassa oli hitsin paljon kiiltomatoja. Supersuunnistaja ei ollut kuulemma nähnyt niitä ikinä aikaisemmin. Mutta ne taitavatkin olla yleisempiä täällä etelässä. Sika siistin näköistä, kun rantaheinikossa on pieniä, vihreitä valoja. Tuli keijumetsäisä olo.

Aamulla treenasimme lisää Trangian käyttöä, vaikka minä vanhana kaukopartiotaistelijana olen oppinut homman jo intissä, ja kokkailimme aamiaista. Ja sen jälkeen kiersimme järven uudelleen valoisalla. Valoisan aikaan pääosassa olivat murkut. Järven reunoilla oli 11 aktiivista murkkupesää ja yksi hylätty. Ja järvi oli tosi kirkas. Siinä kasvoi lumpeita ja pohjan näki selvästi. Ihku mesta. Onginnan jälkeen nörtti luki iPadilla hesaria ja toi toinen taas onki. Tällä kertaa särki ihan oikeasti nappasi, mutta mä päästin raukkaparan takaisin järveen (koska menin apuun sen koukusta irroittamaan). Valitettavasti unohtui ottaa kuva saaliista.

Niin nättiä

Sitten olikin jo aika lähteä kotiin takaisin kissojen luo. Kävelimme vielä ihan rinkkoja testaillaksemme tunnin lenkuran: ensin suuntasimme Iso-Parikaksen rantaa pitkin Poikkipuoliaisen rantaan paikkaan nimeltä Paratiisi. Mielestäni meidän leiripaikkamme näytti kyllä kivemmalta kuin Paratiisi parkkipaikan vieressä... Paratiisista marssimme sitten pienempää metsäpolkua toiselle hiekkatielle ja sitä pitkin takaisin autolle.

Tämä ei ollut mikään uniikki juttu

Oikein kiva keikka oli, ja sopivaa kevytliikuntaa tässä Rokuan alla. Vähän kyllä jänskättää jo. Huomenna aion urheilla vielä ihan oikeasti ja käydä iltarasteilla. Sitten keskitynkin vain relaamaan ja jännittämään. Ja ehkä vähän pakkaamaankin.

1. Heeee-ei, Nuuksio-asiantuntija! :)
    Ootko maastopyöräillyt noita kansallispuiston pyöräilyreittejä? Onko kivoja polkuja?

Extempore-kesälomareissua näyttäis pukkaavan. Isäntäväki meinasi lähteä eräilemään ja itse halajaisin fillarin kanssa touhuamaan. Sitäkin mietin, että kannattaako säästää pyöräilyt itse luonnonpuistoon vai löytyyköhän Myyrmäestä jokin ajettava siirtymäreitti noille hoodeille. (sellainen jolle ei maalaistollo eksy...) :D

Kiva jos osaat antaa neuvoa!

2. No enpä kyllä kutsuisi itseäni asiantuntijaksi - koska en ole esimerkiksi ikinä pyöräillyt Nuuksiossa paitsi vahingossa multisport-kisojen tiimellyksessä.

Sen verran tiedän, että niin voi kyllä tehdä. Osa poluista on sallittuja fillarille ja osa ei. Osa teistä on sellaisia tylsiä hiekkateitä, joilla voi vaikka työntää lastenvaunuja ja osa on sitten sellaisia juuria ja kiviä täynnä olevia polkuja, joissa on jo haastetta.

Nuuksion sivuilla on ohjeet siitä, missä saa pyöräillä: http://www.luontoon.fi/Retkikohteet/kansallispuistot/nuuksio/reitit/Sivut/Default.aspx

Myyrmäestä on sitten matkaa Nuuksioon jotain 30 km, mutta Kehä II:a pitkin ajellessa ei voi eksyä. Tulee kyllä maastopyörällä poljettavaksi melkoinen lenkura. Mä ehkä heittäisin fillarin autoon, koska hauskempaahan se on sitten siellä Nuuksiossa polkea. Ja siellä on on kyllä hyvin parkkipaikkojakin.

Tosi helppoa sinne on kyllä löytää, jos vain löytää Kehä III:lle, koska Espoon päässäkin kehältä polkee muutamaa tietä ja hyvin viitoitettua reittiä perille.

3. Siis kehä on numero III ei II. Typotin tuossa ekassa kohdassa.

4. Ok, hyvä tietää!
    Printtasinkin Luontoon.fi -sivuilta sen pyöräilykartan ja vähän muuta matskua. Taitaa olla parempi jättää pyöräilyfiilistelyt sinne Nuuksioon. Siinä säästää sekä aikaa että energiaa (ei nimittäin saa mennä treenaamisen puolelle tämä tuleva loma! ;))