sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Juoksukouluja

Meidän firmassamme tyky-rahat ovat suhteellisen vapaassa käytössä, ja kuka tahansa saa järkätä mitä tahansa kulttuuria tai liikuntaa, kunhan saa tarpeeksi monta muuta innostumaan mukaan. Eli yksin ei saa puolimaratonille lähteä, mutta jos saa kollegoja mukaan, niin firma tukee ainakin osan osallistumismaksusta.

Meillä painitaan nykyään melkein yhtä paljon kuin juostaan.

Meille järkättiin nyt loppusyksystä juoksukoulu. Koska meillä on firmassa aika paljon "edistyneitä juoksijoita", oli selvää, että mikä tahansa kimppalenkkeily ei ihmisiä innosta. Siksi minä ehdotin keskustelussa hyväksi havaitsemaani Runner's Highta ja sieltä nimenomaan Aki Nummelaa. Olin vuosi sitten Pimp My Run -juoksutekniikkakurssilla ja tykästyin Akin tapaan valmentaa. Nyt loka-marraskuussa onkin sitten kuvattu ja analysoitu juoksua ja opeteltu nostamaan polvia ja pitämään kadenssia sopivan korkeana. Ajankohta oli minulle sinänsä loistava, koska olen ainakin treenannut itsekseni kurssikertojen välissäkin. Ihan jokaisella aamulenkillä en ole jaksanut tekniikkaan panostaa, mutta yleensä kyllä - ainakin osan matkasta. Viimeinen treenikerta piti olla tämän viikon keskiviikkona, mutta se siirtyi joulu- tai tammikuulle, koska Akilla oli itsellään jalka kipeänä.

Kuinka monta kissaa mahtuu kiipeilypuun koriin? Unskilla ja
Svantella saattaa olla asiasta eriävä mielipide.

Ettei se kuuluisa elämän läpi jatkuva oppiminen vaan pääsisi hyytymään, ilmottauduin viikolla myös toiselle juoksutekniikkakurssille. Tällä kertaa ihan omilla rahoilla ja metsän puolella. Olen todennut, että polkujuoksutekniikkani on suorastaan surkeaa, koska siellä korostuu minun heikko lenkkini eli hyvä pito lantiossa. Ei siis auta muuta kuin treenata lisää.

Nyt joulukuussa en ole juossut tai treenannut muutakaan, koska olen yrittänyt saada flunssani parantumaan. Marrasputken loppu tuli suoritettua nuhanenäisenä, ja terveyden kannalta ei ehkä olisi kannattanut painaa putkea loppuun. Mutta en raaskinut lopettaa putkea kesken paria päivää ennen loppua. Nyt sitten maksetaan kustannuksia ja kärsitään pitkittyneestä flunssasta. Tänään jätin korttelirastit väliin, mutta huomenna alkavalle juoksutekniikkakurssille aion kyllä mennä.

Onneksi perinteinen karkkilakko loppui juoksun kanssa samaan aikaan, niin minulla on ollut jotain tekemistä sohvalla lojuessani. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti